What's up

Gå tilbage


6 hemmeligheder om drivkraften i succesfuld ledelse. Hvad driver dig?

oktober 1, 2015



downloading succes

 

At være en god personaleleder er et adelsmærke og noget man stræber efter. Og heldigvis for det!

 

Lad os være ærlige: Det er ikke nødvendigvis en nem tjans at være leder – og det er ikke så underligt, for det handler om at have med mennesker at gøre! Og fordi mennesker er forskellige, har forskellige forventninger og personligheder, er det ikke nemt at navigere i. Det bedste man kan gøre, er at finde sin egen drivkraft og stå ved den. Det værste man kan gøre, er at tro at god ledelse bare opstår af sig selv.

 

Ingen er født til at være en god leder (selvom der indrømmet er nogen, der synes at have nemmere ved det end andre), men at man kan blive bedre ved at øve sig. Hvis man altså virkelig gerne vil være en leder med succes.

 

Ledelse kan ikke klares med venstre hånd, mens man har gang i alt muligt andet ved siden af. Ledelse er et fag, som man hele tiden kan blive bedre til. Det er med ledelse som med alle andre færdigheder: Man må øve sig, fejle, uddanne sig og få hjælp og sparring.

 

Kun på den måde kan vi finde ud af hvad der vigtigt for lige præcis os som ledere – og ikke mindst hvad der virker så vi får medarbejderne med os og kan udføre det job vi er blevet ansat til.

 

6 erfaringer til fri afbenyttelse, refleksion eller diskussion

 

Det gode ved at have været mange år på arbejdsmarkedet, både som medarbejder, leder og ledelsesrådgiver, er at man samler sig en masse erfaringer! Og her har jeg samlet 6 af mine erfaringer, som også var drivkraften i min tid som leder. Og er det stadig, nu hvor jeg står på sidelinjen som rådgiver.

 

NB! Se rådene som noget at stræbe efter; måske når du aldrig helt til ende. Det gjorde jeg ikke. Men der skal jo være noget at stræbe efter og drømme om, ikke?

 

Som med alle råd er de udtryk for mine personlige holdninger og erfaringer, og du er velkommen til at bruge dem eller udfordre mig på dem!

 

  1. Vær en leder, du selv gad følge. Man ikke kan være leder med succes uden at der er nogen, der gider følge èn! Eller med andre ord – man skal gøre sig fortjent til medarbejdernes anerkendelse og respekt, for ellers ville de ikke ”spille med”. Tænk over hvad du selv sætter pris på fra dine egne ledere, og allervigtigst: lyt, observér og tal med dine medarbejdere!
  2. Hold nallen fra detaljen. Som leder må man give slip på tanken om, at man skal kunne alt i detaljen. For mit eget vedkommende fandt jeg ud af at det her med at detailstyre, at ”micro-manage” ville jeg ikke komme langt med. Dels blev det sværere jo flere medarbejdere jeg havde, dels var det svært at kunne flere områder i detaljen, når jeg samtidig skulle være leder og bruge tid på alt muligt andet, såsom budgetter, forhandlinger, strategier og planer. Men vigtigst var respekten for de mennesker jeg arbejdede sammen med. Jeg fandt ud af, at den bedste måde jeg kunne være chef på, var at forsøge at skabe et miljø, hvor ”mine” medarbejdere kunne gøre deres arbejde, udfolde deres potentiale, hvor deres talenter kunne blomstre, og hvor de var trygge nok til at overlade overordnet retning og rammer, samt alt administration m.v. til mig og andre ledere.
  3. Værdsæt forskelligheden. Det er guld værd at have mange FORSKELLIGE mennesker – forskellige personligheder, forskellige talenter – med i et team eller til en bestemt opgave OG at give dem/dig mulighed for at finde ud af hvordan man bedst kan hjælpe og støtte hinanden til at løse opgaverne, netop ved at udnytte hinandens forskelligheder.
  4. Se dig selv som leder hele vejen rundt. Det er vigtigt, at HELE organisationen spiller sammen, og ikke kun ens eget team. Det betyder, at man som leder ikke alene skal lede sinemedarbejdere, men også lede ”opad” til egen chef, og ”til siden” til kollegerne. Det betyder også, at man må gøre sit til at rammerne på arbejdspladsen er sådan, at de understøtter et samarbejde mellem alle mennesker på tværs og langs af organisationen.
  5. Hav trivsel som mål. Udgangspunkter er egentlig ret banalt, og alligevel ryger det ofte ud af fokus: uden medarbejdere er en virksomhed eller organisation ingenting. Til gengæld er det sådan, at hvis man har velfungerende og tilfredse medarbejdere, er chancen for succes så uendeligt meget større. Så at have medarbejdernes trivsel som et mål i sig selv blandt de mange andre mål i en virksomhed, er ikke alene en god idé – det er ganske afgørende!
  6. Se trolden i øjnene og sæt fejekosten i kosteskabet. Det er ofte fristende som leder at undgå konfrontationer. Det er hårdt at tage ”den svære samtale”. Man ved det tager tid, måske man ikke ved hvordan man skal løse konflikterne. Men at feje trolden ind under tæppet (undskyld sammenblanding af metaforer), gør det hele værre. Så kan den ligge der og vokse sig større og mere frygtindgydende. Tænk over, at det er ikke nemt for de fleste mennesker, så vær ikke bange for at spørge om hjælp.

Rådene er ikke nødvendigvis ligetil. Der er ikke nogen nemme genveje til at blive en bedre leder. Men mit håb er at mine (af og til dyrekøbte!) erfaringer kan inspirere dig til at reflektere over hvad der betyder noget for dig. For i mine øjne, er det vigtigt, at vi som ledere tænker over hvad der driver os. Der er så mange gode råd derude, og inderst inde ved vi godt hvilke, der taler til os og som vi kan bruge for at være de bedste ledere vi kan blive.

 

Men husk at du ikke er alene – brug din ledergruppe, dine medarbejdere, din coach, dine venner til at diskutere og reflektere. Ledelse er ingenting uden andre mennesker, der støtter og udfordrer.

 



Skriv et svar




Den glade arbejdsplads