What's up

Gå tilbage


DEN GLADE ARBEJDSPLADS – ER DET NU NOGET?

februar 4, 2015



02

Dette måge er fotofanget i stiv kuling over den sydligste spids af det australske fastland. Mågerne stod nærmest stille i modvinden, men de opgav ikke at komme ind til land. Og på et tidspunkt stilnede det af og de kunne lande blødt på stranden. Sådan føles det også af og til, når man kæmper for sine ideer.

Den glade arbejdsplads

Jeg får mange reaktioner når folk hører, at en del af min virksomhed handler om at skabe glade(re) arbejdspladser. Heldigvis er der rigtigt mange, der synes det er en god idé og endda bliver begejstrede. Glade :).

 

Der er selvfølgelig også nogle, der ikke synes det er værd at bruge ret meget tid på, eller som ligefrem synes, at det lyder fjollet. Og alle mulige reaktioner derimellem.

Især to af reaktionerne har gjort mig nysgerrig. Den ene er: “Jo, det er en rigtig god idé, men det får vi aldrig cheferne med på. Det vil de ikke bruge penge og tid på.”

Den anden er: ”Det har vi prøvet! Anerkendelse, ja-hatte og alt det der. Det er nærmest blevet et krav at man skal rende rundt at være glad. Ellers tak!”

 

Fælles for begge holdninger er, at modstanden ikke går på selve ideen om en glad arbejdsplads. Jeg tvivler på, at der er ret mange mennesker, der aktivt søger en ubehagelig arbejdsplads – hverken medarbejdere eller chefer!

 

Det er mere et spørgsmål om hvad det egentlig er for en størrelse. Her er mit bud.

 

En glad arbejdsplads handler ikke om at smile lyksaligt hele tiden. Det handler tværtimod om at tage sig selv og hinanden alvorligt.

 

At erkende, at det faktisk giver mening at bruge lidt tid på at finde ud af hvordan man bedst kan fungere sammen, så folk har lyst til at gå og være på arbejde.

 

Med andre – og mere officielle – ord: at have større fokus på det psykiske arbejdsmiljø.

 

ER DET NOGET FOR VORES ARBEJDSPLADS?

Det er ærgerligt, hvis der er ledere, der ikke kan se nytten af at bruge ressourcer på at arbejde henimod en gladere arbejdsplads.

 

Det er heller ikke særligt fornuftigt i det lange løb. Der findes nemlig en hel del undersøgelser, der beviser det, vi alle instinktivt ved; nemlig at glade medarbejdere også er mere produktive. Så det er til gavn for både den enkelte og for virksomheden/organisationen. Det giver da god mening!

 

Så det er vel bare om at tage fat? Men hvordan gør man? Hvor starter man?

 

Enhver arbejdsplads er særlig, og derfor kan man ikke bare lave en generel snuptagsløsning. For der er ikke ”one size fits all”, og enhver indsats kræver mere end blot en programerklæring eller en enkelt workshop.

 

Men det er langt fra umuligt, tværtimod. Det vigtigste er at tage beslutningen om at ”ville” et godt psykisk arbejdsmiljø.

 

13 GODE RÅD

Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø udgav et fakta-ark i 2008 med 13 gode råd til danske virksomheder: 13 gode råd (PDF)

 

De 13 råd er:

 

    1. De langsomme forandringer er de hurtigste

 

    1. Det gode psykiske arbejdsmiljø skal hele tiden genopfindes

 

    1. Mistillid til andres motiver lammer processen

 

    1. Skab en professionel uenighedskultur

 

    1. Nej til kærlighed – ja til anerkendelse og respekt

 

    1. Lederen som sekretær for medarbejderne

 

    1. Hvis vi bare kunne få lov til at passe vores arbejde

 

    1. Inddragelse og dialog er godt, men ikke nok

 

    1. Spørgeskemaer sætter dagsordenen men løser ikke problemerne

 

    1. Se manglerne i øjnene og dyrk mulighederne

 

    1. Det er svært at holde skruen i vandet, når bølgerne går højt

 

    1. Ingenting kommer af ingenting

 

    1. Meningen med arbejdet skabes i fællesskabet

 

Rådene er samlet efter 3 års undersøgelser blandt virksomheder, og de er stadig helt aktuelle!

I mine næste blogs vil jeg dykke lidt ned i nogle af dem.

 

Ha en glad dag derude!

 

Kh Hanne



Skriv et svar




Den glade arbejdsplads